Wednesday, October 7, 2009

Pedang Islam 'Asy Syahid Dr. Abdullah Azzam'


Assalamualaikum,

Ana mengenali tokoh ini dan kagum padanya. Ana kagum padanya bukan kerana dia, namun kerana Allah. Ana kagum padanya kerana ana menyintainya dengan cinta yang sepenuh hati, dengan cinta yang hujungnya ialah kecintaan kepada Allah.

Ana ingin mengikut jejak langkahnya. Ana ingin meneruskan perjuangannya. Ana ingin menjadi seperti dia, sebilah pedang yang terhunus dalam membela Allah dan Rasul-Nya.

Ana bukanlah yang terbaik untuk menceritakan tentang dia. Lalu ana petik sebuah artikel di alam maya untuk tatapan bersama.

Sebelum bercakap tentang dia, mari kita ikuti terlebih dahulu petikan beberapa tokoh tentang dia:

“Sheikh Abdullah Azzam bukanlah orang biasa. Dia mewakili satu bangsa, satu Ummat. Tubuh Ummat ada di dalam dirinya. Setelah kematiannya, para muslimah sejauh ini gagal melahirkan seorang laki-laki yang mampu menggantikan Beliau”.
[Syaikh Usamah bin Ladin, wawancara dengan TV Al-Jazeera, 1999]

"Dialah yang bertanggung jawab membangkitkan kembali Jihad di abad 20 ini”.

[Majalah Time]

“Dia tidak hanya mewakili dirinya sendiri, melainkan seluruh Ummah. Ucapannya tidaklah seperti ucapan orang biasa. Sedikit bicaranya, namun kandungannya sangat dalam. Jika engkau menatap matanya, hatimu akan terpenuhi dengan iman dan cinta kepada Allah SWT”.

[Ulama Mujahid asal Mekkah]

”Tidak satupun Tanah Jihad di seluruh dunia, tidak seorang pun Mujahid yang berjuang di Jalan Allah, yang tidak terinspirasi oleh hidup, ajaran dan karya Sheikh Abdullah Azzam”.

[Azzam Publications]

Sekarang kita hayati pula biografinya (sedikit panjang namun bermanfaat):

Pada dekade 1980-an, Asy-Syahid Sheikh Abdullah Azzam mencetuskan satu kalimah yang maknanya bergaung di seluruh medan pertempuran Chechnya saat ini. Sheikh Abdullah Azzam Rahmatullah ‘Alaihi menggambarkan bahwa Para Mujahid yang gugur dalam pertempuran bergabung bersama “Kafilah Para Syuhada”


Abdullah Yusuf Azzam lahir pada tahun 1941 di Desa Asba’ah Al-Hartiyeh, Daerah Jiniin, Tanah Suci Palestin yang diduduki Israel. Beliau dibesarkan di sebuah rumah yang sederhana dimana beliau dididik dengan Islam, ditanamkan kecintaan terhadap Allah dan Rasul-Nya saw, terhadap Mujahid yang berjuang di Jalan-Nya dan terhadap orang-orang yang soleh yang mencintai kehidupan akhirat.

Semasa masih kanak-kanak, Abdullah Azzam sangat menonjol di antara anak-anak lainnya. Beliau sudah mulai menyiarkan dakwah Islam semenjak masih sangat muda. Teman-teman sepergaulan mengenal Beliau sebagai seorang anak yang soleh.

Beliau telah menunjukkan tanda-tanda yang luar biasa sejak muda dan guru-guru beliau telah mengenali tanda-tanda ini sejak beliau masih di sekolah lagi. Sheikh Abdullah Azzam dikenal karena ketekunan dan kesungguhannya bahkan sejak masih kecil, beliau memperoleh pendidikan rendah dan menengah di desanya dan kemudian melanjutkan pendidikan di Sekolah Tinggi Pertanian Khadorri hingga tamat.

Meskipun Beliau yang termuda di antara teman-temannya, namun beliau adalah yang terpandai dan terpintar. Setelah menamatkan pendidikannya di Khadorri Beliau bekerja sebagai guru di Desa Adder, Selatan Jordan. Kemudian Beliau menuntut ilmu di Fakulti Syariah, Universiti Damaskus Syria hingga memperoleh ijazah di bidang Syariah pada tahun 1966.

Ketika tentara Yahudi menawan Tebing Barat pada tahun 1967, Sheikh Abdullah Azzam memutuskan untuk pindah ke Jordan, karena Beliau tidak ingin hidup di Palestin yang berada di bawah penjajahan Yahudi. Melihat bagaimana tank-tank Israel maju memasuki Tebing Barat tanpa mendapatkan perlawanan yang berarti, menimbulkan perasaan bersalah dalam diri beliau, sehingga membuat Beliau semakin mantap hatinya untuk hijrah dengan maksud agar dapat mempelajari ilmu peperangan.

Pada akhir dekad 1960-an, dari Jordan, beliau bergabung dalam Jihad menentang pendudukan Israel keatas Palestin. Tidak lama kemudian, beliau pergi belajar ke Mesir dan memperoleh Master dalam bidang Syariah di Universiti Al-Azhar, Kairo.

Pada tahun 1970, setelah Jihad terhenti karena kekuatan PLO diusir keluar dari Jordan, Beliau menjadi Pensyarah di Universiti Jordan di Amman. Setahun kemudian, tahun 1971, Beliau memperoleh biasiswa dari Universiti Al-Azhar dimana Beliau melanjutkan pendidikan dan memperoleh Ph.D dalam bidang Ushul-Fiqh pada tahun 1973. Selama di Mesir inilah Beliau mengenal keluarga As-Syahid Sayyid Qutb (1906-1966).

Sheikh Abdullah Azzam cukup lama turut serta dalam Jihad Palestin. Namun ada hal yang tidak disukainya, iaitu orang-orang yang terlibat di dalamnya sangat jauh dari Islam. Beliau menggambarkan bagaimana orang-orang ini berjaga-jaga sepanjang malam sambil bermain kad dan mendengarkan muzik, dan menganggap bahwa mereka sedang menunaikan Jihad untuk membebaskan Palestina. Sheikh Abdullah Azzam menyebutkan juga bahawa meskipun ada ribuan orang di basis-basis pemukiman, tetapi jumlah orang yang hadir untuk solat berjamaah boleh dihitung dengan satu tangan saja. Beliau berusaha mendorong mereka untuk menerapkan Islam sepenuhnya, namun mereka bertahan untuk menolak. Suatu hari Beliau bertanya kepada seorang “Mujahid” secara retoris, agama apa yang ada di belakang revolusi Palestina, “Mujahid” itu menjawab dengan jelas dan terang, “Revolusi ini tidak memiliki dasar agama apapun". (Ini kerana pada waktu itu, penentangan terhadap Yahudi hanya dipelopori oleh semangat nasionalisma yang diterapkan oleh PLO)

Habislah sudah kesabaran Abdullah Azzam. Beliau kemudian meninggalkan Palestin, pindah ke Arab Saudi dan mengajar di berbagai universiti di sana. Saat Sheikh Abdullah Azzam menyedari bahwa hanya dengan kekuatan yang terorganisasi sahajalah ummah ini boleh menggapai kemenangan, maka, sejak itu Jihad dan senjatalah yang menjadi kesibukan Abdullah Azzam dan menjadi pengisi waktu luangnya.

“Jihad hanya dengan senjata. TIDAK dengan Negosiasi, TIDAK dengan Perundingan Damai, TIDAK dengan Dialog”, kalimah tersebut menjadi semboyan Beliau.

Beliau praktekkan apa yang selalu Beliau kumandangkan, sehingga membuat Beliau menjadi salah satu di antara orang Arab pertama yang bergabung dalam Jihad di Afghanistan melawan Soviet Union.

Pada tahun 1980, ketika masih di Arab Saudi, Abdullah Azzam memperoleh kesempatan berjumpa dengan satu delegasi Mujahidin Afghanistan yang datang untuk menunaikan ibadah Haji.

Segera Beliau tertarik dengan kelompok ini dan ingin mengetahui lebih banyak lagi mengenai Jihad Afghanistan. Ketika dihabarkan kepadanya, Beliau merasa inilah yang sejak sekian lama dicari-cari oleh beliau.Beliau pun segera melepaskan jawatannya sebagai pensyarah di Universiti King Abdul Aziz dan berangkat menuju Islamabad Pakistan supaya dapat ikut serta dalam Jihad.

Beliau pindah ke Pakistan agar dapat lebih dekat dengan Jihad Afghanistan, dan di sanalah Beliau mengenal pemimpin-pemimpin Mujahidin. Saat-saat pertama berada di Pakistan, Beliau ditunjuk untuk memberikan kuliah di International Islamic University di Islamabad. Namun tidak lama hal ini berlangsung, karena Beliau memutuskan untuk meninggalkan universiti agar boleh mencurahkan seluruh waktu dan tenaganya untuk Jihad Afghanistan. Pada permulaan dekad 1980-an, Sheikh Abdullah Azzam langsung turun ke medan Jihad Afghanistan.

Di waktu inilah Beliau merasa bebas memenuhi kerinduan dan cinta yang tak terlukiskan untuk berjuang di Jalan Allah, persis seperti suatu kali Rasulullah SAW bersabda: “Berdiri satu jam dalam pertempuran di Jalan Allah lebih baik daripada berdiri menunaikan solat selama enam puluh tahun” (Hadis Sahih).

Terinspirasi oleh Hadis ini, Sheikh Abdullah Azzam beserta keluarganya memutuskan untuk pindah ke Pakistan agar lebih dekat dengan medan Jihad. Tidak lama setelah itu Beliau pindah lagi dari Islamabad ke Peshawar supaya boleh lebih dekat lagi dengan medan Jihad dan Syahid.

Di Peshawar, bersama dengan Usamah bin Ladin yang juga teman dekatnya, Sheikh Abdullah Azzam mendirikan Baitul-Anshar (Mujahideen Services Bureau atau Pejabat Pengurusan Mujahidin) dengan tujuan untuk menawarkan semua bantuan yang memungkinkan bagi Jihad Afghanistan dan Para Mujahidin dengan cara mnguruskan pelbagai projek yang menunjang Jihad. Pejabat ini juga menerima dan melatih para sukarelawan (Mujahidin Antarabangsa) yang berbondong-bondong datang ke Pakistan untuk ikut serta dalam Jihad dan mengatur penempatan mereka di garis depan.

Namun, semua hal ini masih belum cukup untuk memuaskan hati Sheikh Abdullah Azzam dalam jihad. Keinginan inilah yang akhirnya membawanya pergi ke garis depan medan pertempuran. Di medan pertempuran, Sheikh Abdullah Azzam menunjukkan semangat kepahlawanan yang cukup tinggi.

Di Afghanistan beliau jarang menetap lama di suatu tempat. Beliau selalu berkeliling ke seluruh pelosok negeri mengunjungi hampir seluruh daerah dan wilayah seperti Logar, Kandahar, Pegunungan Hindukush, Lembah Panshir, Kabul dan Jalalabad. Dalam kunjungan ini, Sheikh Abdullah Azzam menyaksikan secara langsung kepahlawanan kaum Muslimin yang telah mengorbankan segala apa yang dimiliki termasuk jiwa mereka demi mengagungkan Dien Islam. Di Peshawar, setelah kembali dari safarnya mengelilingi Afghanistan, Sheikh Azzam selalu berbicara tentang Jihad secara berterusan. Beliau selalu berdoa agar Para Komandan Mujahidin yang terpecah belah dapat bersatu padu. Beliau selalu mengundang orang-orang yang belum bergabung dalam pertempuran untuk memanggul senjata dan maju ke garis depan sebelum terlambat.

Abdullah Azzam sangat dipengaruhi oleh Jihad Afghanistan dan Beliaupun sangat besar pengaruhnya pada Jihad ini sejak beliau mengabdikan diri sepenuhnya dalam perjuangan ini. Beliau menjadi salah satu tokoh yang paling menonjol dan berpengaruh bersama dengan pemimpin-pemimpin bangsa Afghanistan lainnya. Beliau tidak pernah berhenti mempromosikan perjuangan di Afghanistan ke seluruh dunia, khususnya ke kalangan Ummat Islam. Beliau berkeliling dunia, menyampaikan seruan kepada Kaum Muslimin untuk beraksi mempertahankan agama dan wilayah kaum Muslimin. Beliau menulis sejumlah buku tentang Jihad berbahasa Arab seperti 'Bergabung Bersama Kafilah Mujahidin', 'Tanda-tanda Kekuasaan Allah dalam Jihad di Afghanistan' dan 'Kewajiban Mempertahankan Wilayah Umat Islam'.

Bahkan beliau juga turut langsung maju ke medan Jihad Afghanistan, meskipun usia Beliau telah lebih dari 40 tahun. Beliau menjelajahi Afghanistan, dari utara ke selatan, dari timur ke barat, meredah timbunan salji, mendaki pegunungan di bawah panas terik matahari dan dingin yang membekukan tulang, dengan menunggang keldai mahupun berjalan kaki. Banyak pemuda yang turut safar bersama beliau kelelahan, namun Sheikh Abdullah Azzam tidak. Beliau merubah pandangan Ummat Islam terhadap Jihad di Afghanistan dan menjadikan Jihad ini sebagai perjuangan yang Islami yang merupakan kewajiban seluruh Ummat Islam di dunia. Hasil dari usaha, Jihad Afghanistan menjadi universal dimana Ummat Islam dari seluruh dunia turut serta dalam perjuangan ini. Para Pejuang Muslim dari seluruh penjuru dunia secara sukarela berdatangan ke Afghanistan untuk memenuhi kewajiban Jihad dan membela Saudara-saudara Muslimin dan Muslimah mereka yang tertindas.

Kehidupan Sheikh Azzam berkisar hanya kepada satu tujuan, yakni menegakkan Hukum Allah di muka bumi ini, yang merupakan tanggung jawab yang pasti bagi setiap dan segenap Ummat Muslim. Dalam rangka melaksanakan tugas suci dalam hidup ini iaitu menegakkan kembali Khilafah Islamiyyah (negara yang berdasarkan pada hukum Islam), Sheikh Azzam menumpukan usaha kepada Jihad (perjuangan bersenjata untuk menegakkan Islam). Beliau berkeyakinan bahwa Jihad wajib dilaksanakan sampai Khilafah Islamiyyah ditegakkan sehingga cahaya Islam menerangi seluruh dunia.

Beliau juga menjaga dan memelihara keluarganya dengan semangat perjuangan yang sama, sehingga istrinya, sebagai contoh, aktif mengurus anak-anak yatim piatu dan aktif dalam berbagai tugas kemanusiaan di Afghanistan. Beliau menolak jawatan di beberapa universiti dengan menyatakan bahwa dirinya tidak akan pernah meninggalkan Jihad kecuali jika gugur di medan perang atau terbunuh. Beliau selalu menekankan kembali bahwa tujuannya yang terakhir adalah membebaskan Tanah Suci Palestin. Dalam hal ini Beliau menyatakan: “Saya tidak akan meninggalkan Tanah Jihad kecuali karena tiga hal. Pertama, saya terbunuh di Afghanistan. Kedua, saya terbunuh di Pakistan. Ketiga, saya ditawan dan diusir dari Pakistan”

Jihad di Afghanistan telah membuat Abdullah Azzam menjadi penyangga utama dalam gerakan Jihad di zaman moden sekarang. Dengan turut langsung dalam Jihad ini dan dengan mempromosikannya serta menguruskan penghalang-penghalang yang menghambat gerakan Jihad, Beliau memiliki peranan yang sangat berarti dalam meluruskan pendapat Ummat Islam tentang Jihad tentang kewajiban menegakkan Jihad. Beliau menjadi panutan bagi generasi muda yang menyambut panggilan Jihad.

Beliau amat mementingkan Jihad. Pernah sekali beliau berkata: “Saya merasa seolah-olah baru berumur 9 tahun. Tujuh setengah tahun dalam Jihad di Afghanistan dan satu setengah tahun dalam Jihad di Palestin. Sisa tahun lainnya tidak berarti sama sekali”.

Dari atas mimbar Sheikh Azzam berulangkali menekankan keyakinannya: “Jihad tidak boleh ditinggalkan sampai hanya Allah SWT saja yang disembah. Jihad akan terus berlangsung sampai Kalimat Allah ditinggikan. Jihad adalah wajib sehingga semua kaum muslimin yang tertindas dibebaskan. Jihad adalah wajib untuk melindungi kehormatan kita dan merebut kembali Tanah kita yang dirampas. Jihad adalah Jalan untuk mencapai kejayaan abadi.

Sejarah dan semua yang mengenali beliau mengakui keberanian beliau dalam berbicara tentang kebenaran, tanpa menghiraukan risiko yang ada. Setiap saat Sheikh Abdullah Azzam mengingatkan seluruh Kaum Muslimin bahwa: “Ummat Islam tidak dapat dikalahkan oleh ummat lainnya. Kita Ummat Islam tidak akan dikalahkan oleh musuh-musuh kita, namun kita bisa dikalahkan oleh diri kita sendiri”.

Sheikh Abdullah Azzam adalah contoh keperibadian Muslim yang baik, dengan amal solehnya, dengan ketaqwaannya kepada Allah SWT dan dengan kesederhanaannya dalam segala hal. Beliau tidak pernah mencemari hubungan baiknya dengan orang lain. Sheikh Abdullah Azzam selalu mendengarkan pendapat para pemuda, Beliau amat disegani dan tidak terbersit sedikitpun rasa takut di dalam hatinya. Beliau selalu berpuasa selang selang hari seperti yang dilakukan Nabi Daud as. Beliau juga selalu menghimbau yang lainnya untuk berpuasa hari Isnin dan Kamis.

Sheikh Abdullah Azzam adalah orang yang selalu berterus terang, tulus dan mulia. Beliau tidak pernah mencaci orang lain atau berbicara yang tidak baik mengenai orang lain. Satu saat sekelompok Muslim yang tidak berpuas hati di Peshawar menuduh Sheikh Abdullah Azzam sebagai kafir dan menuduhnya meminta wang dari Kaum Muslimin untuk disia-siakan. Ketika Sheikh Azzam mendengar hal ini, Beliau tidak mencari dan mendebat mereka, malah mengirimkan kepada mereka pelbagai hadiah. Namun kelompok tersebut tetap saja mencaci maki, mengumpat dan memfitnah beliau, dan beliau terus sahaja mengirimkan mereka hadiah lainnya. Bertahun-tahun kemudian, ketika mereka akhirnya menyadari kesalahannya, mereka berkomentar :

“Demi Allah, kami belum pernah menemui seseorang seperti Sheikh Abdullah Azzam. Beliau tetap saja memberi kami wang walaupun kami selalu mengutuk dan mencaci Beliau”

Selama Jihad Afghanistan berlangsung, Beliau telah berhasil menyatukan berbagai kelompok Mujahidin dalam Jihad ini. Dan tentu saja kebanggaan Beliau terhadap Islam menimbulkan rasa benci di kalangan musuh agama, sehingga musuh membuat rencana untuk menghabisi nyawa beliau. Pada November 1989, sejumlah bahan peledak diletakkan di bawah mimbar dimana Beliau selalu menyampaikan khutbah setiap hari Jumaat. Demikian besar jumlah peledak tersebut sehingga seandainya meledak akan menghancurkan seluruh Masjid termasuk apa sahaja dan siapa sahaja yang ada di dalamnya. Ratusan Muslimin dapat terbunuh. Namun Allah memberikan perlindungan-Nya dan bom tersebut tidak meledak.

Musuh-musuhpun semakin berhasrat melaksanakan rencana gilanya. Mereka mencubanya sekali lagi di Peshawar, tidak lama berselang setelah kejadian tersebut. Ketika itulah Allah SWT berkehendak agar Sheikh Abdullah Azzam meninggalkan dunia ini menuju haribaan-Nya. Dan Sheikh syahid dengan cara yang gemilang pada hari Jumat 24 November 1989 pukul 12.30 tengahari.

Musuh-musuh Allah meletakkan tiga bom di jalan yang sempit di mana hanya boleh dilewati satu kereta saja. Jalan tersebut adalah jalan yang biasa dilalui oleh Sheikh Abdullah Azzam untuk menunaikan shalat Jumat. Pada hari Jumat itu, Sheikh Abdullah Azzam bersama dengan dua anaknya, Ibrahim dan Muhammad, serta salah seorang anak Syuhada Sheikh Tamim Adnani (salah seorang Pahlawan Jihad Afghanistan lainnya), melalui jalan tersebut. Mobil pun berhenti di mana bom yang pertama berada, dan Sheikh Azzam turun untuk meneruskan perjalanan dengan berjalan kaki. Musuh-musuh yang sudah menanti segera memicu bom yang telah mereka persiapkan tersebut. Bunyi ledakan dahsyat terdengar kuat ke seluruh penjuru kota.

Orang-orang berhamburan keluar dari Masjid, dan menyaksikan pemandangan yang mengerikan. Hanya sedikit saja yang tersisa dari kendaraan yang hancur lebur. Tubuh anaknya yang kecil, Ibrahim, terlempar ke udara sejauh 100 meter, demikian pula dengan kedua anak lainnya, beterbangan pada jarak yang hampir sama. Potongan-potongan tubuh mereka tersebar di pohon-pohon dan kawat-kawat elektrik. Sementara tubuh Syahid Sheikh Abdullah Azzam tersandar di dinding, tetap utuh dan tidak cacat sama sekali, kecuali sedikit darah terlihat mengalir dari mulut Beliau.

Ledakan itu telah mengakhiri perjalanan hidup Sheikh Abdullah Azzam di dunia, yang telah beliau lalui dengan baik melalui perjuangan dan pertempuran di Jalan Allah SWT. Hal ini semakin menjamin kehidupannya yang sebenarnya dan abadi di Taman Syurga dan menikmatinya bersama dengan teman-teman yang mulia:

“Dan barangsiapa yang mentaati Allah dan Rasul-Nya mereka-mereka ini akan bersama-sama dengan orang-orang yang dianugerahi nikmat oleh Allah, iaitu: para Rasul, Shiddiqiin, Orang-orang yang mati Syahid dan Orang-orang Soleh. Dan mereka itulah teman yang sebaik-baiknya”. [An-Nisaa:69]

Dengan cara seperti inilah Pahlawan Besar dan Penggerak Kebangkitan Islam meninggalkan medan Jihad dan dunia ini, dan tidak akan pernah kembali lagi. Beliau dimakamkan di Makam Para Syuhada Pabi di Peshawar Pakistan, dimana Beliau bergabung bersama-sama dengan ratusan Syuhada lainnya. Semoga Allah menerima Beliau sebagai Syuhada dan menganugerahikannya tempat tertinggi di Syurga. Tidak satupun Tanah Jihad di seluruh dunia dan tidak seorangpun Mujahid yang berjuang di Jalan Allah, yang tidak terinspirasi oleh hidup, ajaran dan karya Sheikh Abdullah Azzam.

Kita memohon kepada Allah untuk menerima amal ibadah beliau dan menempatkan beliau di Syurga Tertinggi. Kita memohon kepada Allah untuk membangkitkan daripada Ummat ini Ulama Mujahid yang sepertinya, yang menerapkan pengetahuannya di medan perjuangan, bukan hanya menyimpannya di dalam buku dan di dalam Masjid sahaja. Sheikh Abdullah Azzam pernah berkata :

“Sesungguhnya sejarah Islam tidaklah ditulis melainkan dengan darah para Syuhada, dengan kisah para Syuhada, dengan teladan Para Syuhada."

Mereka berkehendak memadamkan cahaya (agama) Allah dengan mulut mereka, dan Allah tidak menghendaki selain menyempurnakan cahaya-Nya, walaupun orang-orang kafir tidak menyukainya. Dialah yang telah mengutus Rasul-Nya dengan membawa petunjuk (Al-Quran) dan agama yang benar untuk dimenangkan-Nya atas segala agama, walaupun orang-orang musyrik tidak menyukai” [QS At-Taubah:32-33].

Antara buku-buku yg ditulis oleh Dr Abdullah Azzam diantaranya ialah:

· Ayaturrahman fi jihadil Afghan
· Addifak ‘an aradhil muslimin min ahammi furdhul ‘iyan (mempertahankan Bumi Umat Islam - Fardhu Ain yg terpenting)
· Akidah dan Kesannya dlm Membentuk Masyarakat
· Adab/Tatatertib dan Hukum-hukum dalam Jihad
· Islam dan masa Depan Kemanusian
· Menara Api yg Hilang
· Hukum berjuang/beramal dlm berjamaah

Sejak Abdullah Azzam syahid, Maktab Khidmat al Mujahidin (terletak di Peshawar) mengumpulkan berbagai petikan khutbah dan ceramahnya kemudian dibukukan sehingga mencapai 50 judul, diantaranya;

· siri Tarbiyah Jihadiyah Wal Bina’ yg mencapai 26 jilid,
· Hijrah dan I’dad 3 juz/jilid.
· Fi Zhilali Suratti Taubah 2 Juz.
· Fiqh dan Ijtihad dlm Jihad 3 jilid
· Perkataan-perkataan dari Garisan Api pertama 3 jilid
· Dibawah Gelora peperangan 4 jilid
· Pengajaran dari Sirah Rasulullah SAW
· Keruntuhan Khilafah dan Pembinaannya kembali

Judul-judul di atas adalah merupakan buku-buku yg penting saja sedangkan di sana terdapat berpuluh-puluh lagi buku-buku karangan As-syahid dan buku2 yg ditulis mengenainya.

Rujukan:
- http://www.azzam.com
- http://www.hudzaifah.org

No comments:

Post a Comment